نه به جمهوری اسلامی “تو خالی” / آمریکایی‌ها در فاصله ۹۰ روزه توافق تا اجرای برجام، با شدت زیادی از “تغییر” در درون جمهوری اسلامی حرف می‌زنند؛ مسئله‌ای که رهبرحکیم انقلاب با تعبیر “نفوذ” و “امید ۱۰ ساله” آمریکا از آن یاد کردند؛ رهبری این بحث را چگونه تحلیل می‌کنند؟

به گزارش مجاهدان، سخنانی که مقام معظم رهبری هفته گذشته و در دیدار با مدیران و مسئولان سازمان صدا و سیما بیان کردند و تحت تاثیر هیاهوهای مربوط به بررسی طرح برجام در مجلس مغفول ماند، از دید بسیاری از کارشناسان از مهمترین و کلیدی ترین بیانات حضرت آیت الله خامنه ای بود که متاسفانه کمتر شنیده شد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار و برای دومین بار به شرح مبسوط از ساخت حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی یا همان صورت و سیرت نظام اسلامی پرداخته و آسیب ها و نقاط تهدید و فرصت آن را بر شمردند.

این سخنان که البته سابقه در گذشته و حتی ایام ابتدایی انقلاب اسلامی نیز دارد از آنجایی شروع می شود که تلاش برای تغییر نگرش جامعه مسلمان انقلابی ایران، در زمینه های مختلف فکری و عقیدتی بویژه در بین جوانان در زمره اهداف و برنامه های نظام سلطه نسبت به جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. تلاشی که از ابتدای انقلاب اسلامی با نوعی تهاجم فرهنگی آغاز شده، توسط ابزارهای تکنولوژیک در برحه های مختلف گسترش یافته و این روزها با مدل تعاملی با جمهوری اسلامی ایران در غالب مذاکره و توافق هسته ای به برنامه نفوذی جدی برای تغییر در ایده ها و آرمانهای مردم کشور بدل شده است.

از تولیدات فرهنگی – اجتماعی فراوان و بیشمار گرفته تا ایجاد زیرساخت‌های توزیع مانند شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و تلوزیون های متعدد تا فرق انحرافی فکری –مذهبی و حتی اقدامات جدید در رفتار و تعاملات سیاسی مانند پیام های پی در پی به مردم و رهبران ایران هرکدام ابعاد و نقش های مختلفی را در این حرکت هماهنگ سامان یافته برای تغییر در ماهیت جمهوری اسلامی به خود اختصاص داده اند. ماهیت جدید که در نقشه راه آمریکا برای جمهوری اسلامی در تغییر آرمانها و اهداف مردم مانند گذار از آرمانهای انقلاب اسلامی اثنی عشری انقلابی خلاصه می شود.

رهبر انقلاب اواخر سال گذشته و در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این مساله اشاره دقیقی داشتند هرچند که شرح مفصل آن را به دیدار با مسئولان صدا و سیما واگذاشتند. ایشان در دیدار با خبرگان تاکید کردند: آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین نظام اسلامی و مشخّصاً جمهوری اسلامی مشاهده میکنیم که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند – گاهی میگویند ما تغییر نظام را نمیخواهیم، تغییر رفتار را میخواهیم – [همین است]. تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ تفاوتی ندارد؛ درست همان است؛ یعنی تغییر آن سیرت اسلامی.

اما ایشان در دیدار خود با مدیران و مسئولان صدا و سیما که هفته گذشته برگزار شد ابتدا با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه جمهوری اسلامی با هدف تغییر سیرت انقلاب بیان کردند: هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکرشده و حساب‌شده، استحاله‌ جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.

ایشان در این دیدار با تأکید بر اینکه تغییر باطن و سیرت به معنای تغییر انگیزه‌ها، شعارها، معارف انقلابی و اهداف بزرگ است، افزودند: در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده‌ اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه‌ قدرت جهانی باشد.

البته این سخنان در حالی بیان می شود که رهبری در سال ۸۷ نیز به صورت ویژه و در جمع جوانان ساخت حقیقی و حقوقی انقلاب و لزوم صیانت از سیرت انقلاب را مطرح کرده بودند. حضرت آیت الله خامنه ای در با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز بر این مساله اشاره و تاکید ویژه ای داشند. ایشان در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی دارای یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی است بیان کردند: این ساخت حقوقی در حکم جسم و قالب است و آن هویت حقیقی در حکم روح و معنا و مضمون است. اگر معنا و مضمون تغییر پیدا کند، ولو  ساخت ظاهری و حقوقی هم باقی بماند، نه فایده‌ای خواهد داشت و نه دوامی؛ مثل دندانی که از داخل پوک شده، ظاهرش سالم است اما با اولین برخورد با یک جسم سخت در هم میشکند.

 IMG09510089

این تاکیدات در شرایطی از سوی شخص اول مملکت بیان میشود که امام خمینی (ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی نیز بر این مساله تاکید ویژه ای داشته اند. امام راحل (ره)  در ۴ تیر ۱۳۵۸ در قم و در جمع  پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نفیِ ساخت جمهوری اسلامی بدون محتوای انقلاب اسلامی بیان می‌کنند: “ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم؛ اینکه ما دائماً راجع به این معنا سفارش می کنیم که باید حالا که رژیم، رژیم اسلامی شده است محتوا، محتوای اسلامی باشد، برای این است که یک مملکتی مدعی است من مسلم هستم، افرادش ادعا می کنند که ما مسلم هستیم لکن در بسیاری جاها دیده می شود که پایبند احکام اسلام نیستند. بسیاری از اشخاص ادعای اسلام می کنند. لیکن در عمل می بینید که خبری از اسلام نیست.

اما با تاکید بر ویژگی های دولت اسلامی می گویند: ما که می گوئیم حکومت همان طور که اسلامی است، محتوایش هم باید اسلامی باشد، یعنی اینکه هر جا که شما بروید، در هر وزارتخانه که شما بروید، در هر اداره که شما بروید، در هر کوچه و برزن که شما بروید، در هر بازار که شما بروید، در هر مدرسه و دانشگاه که شما بروید، آنجا اسلام را ببینید، احکام اسلام را ببینید، این برای این است که ما حکومت اسلامی خواستیم. ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم، ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان – وانشاءالله در سایر ممالک هم – اجراء بشود.

بنیانگذار انقلاب اسلامی حتی از این نیز فراتر می روند و با بیان اینکه اگر محتوای جمهوری اسلامی عوض شود یعنی “مکتب شکست خوره است” تاکید می کنند که : «… اگر محتوی تغییر نکند خوف این است که مکتب ما مورد اهانت واقع بشود، مردم از مکتب ما برگردند و این بالاترین شکستی است که ممکن است بر ما وارد بشود» (صحیفه نور جلد ۸ صفحه ۲۷۵)

اما امروز و در شرایطی که نسل چهارم انقلاب اسلامی در حال آشنایی با مفاهیم و اصول آن هستند و نسل سومی ها نیز تازه وارد میدان عمل شده اند و از سویی هر دوی این گروه ها به شدت تحت بمباران فرهنگی عقیدتی غربی که محتوایی نشات گرفته از اباحی گری لیبرالیسم مدرن غربی دارد قرار گرفته اند، نیاز به مراقبت جدی و اقدامهای عملی از سوی مسئولین کشور به صورت قابل توجهی احساس می شود و  از سویی آمریکا توافق هسته ای را امید خود برای تغییر در درون جمهوری اسلامی می داند و با توجه به برجام برای آن هم باید فکری کرد، چیزی که نیاز آن بسیار حس می شود.

هرچند که شاید این روزها بیش از آنکه مسئولین در حال عملیات میدانی برای تقویت بنیه نرم و معنا و سیرت انقلاب اسلامی در اندیشه جوانان باشند و به قوام پایه های انقلاب اسلامی در جامعه بپردازند، یا به درک ناقصی از تاریخ اسلام دامن می زنند و در مصداق، تشر و نهیب حسین بن علی(ع) به عمر سعد را به مذاکره با دشمن ظالم تقلیل می دهند، یا ایستادگی در مقابل نفوذ دشمن و شجاعت در برابر هیبت دشمن را با پیاده روی و دست دادن اتفاقی با اتم مصادیق استکبار جابجا می کنند و یا استقلال سیاسی را به تعامل بی حد و حصر با جهان غرب و کدخدا و اقتصاد مقاومتی را در ورود سرمایه غربی به کشور تفسیر می کنند.

لینک کوتاه مطلب: http://mojahedan.com/?p=3301


این خبر را به اشتراک بگذارید :